Rowerowa rewolucja w Polsce
Przeprowadzone pod koniec lipca badanie* jednoznacznie wskazało, że Polacy pokochali podróżowanie rowerem. Co piąty ankietowany przyznaje, że jeździ więcej niż przed rokiem, 41% wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, 4% Polaków kupiło rower w czasie lockdownu, a 18% rozważa zakup roweru w najbliższym czasie. Z badań wynika, że fani dwóch kółek dostrzegają potrzebę rozbudowy bezpiecznej infrastruktury. 63% badanych wskazało, że rozbudowa infrastruktury rowerowej poprawi bezpieczeństwo. - Coraz lepsza infrastruktura rowerowa to naturalny etap rozwoju miast, dlatego główną rolę w realizacji tego zadania w Polsce, powinny przyjąć władze samorządowe, przy wsparciu agend centralnych. Trzeba działać i intensyfikować inwestycje. Jak pokazują przykłady innych państw, rower to najlepszy sposób na zatłoczone miasta, uwielbiany przez miliardy ludzi na całym świecie – apeluje Krzysztof Dylewski Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
ZOBACZ: Rowerostrada w Warszawie otwarta. Autostrada dla cyklistów pod Puławską jest już dostępna [ZDJĘCIA]
Metro jak ścieżki rowerowe
Aktywiści z Miasto Jest Nasze złożyli w maju petycję, by w związku z sytuacją epidemiologiczną miasto wyznaczyło pasy dla rowerów na kilkunastu ulicach Warszawy. Chodzi o najważniejsze ciągi komunikacyjne, na których brakuje infrastruktury dla rowerów. - Dziś to właśnie rowerzyści są grupą najbardziej potrzebującą przestrzeni drogowej. Infrastruktura rowerowa jest w naszym mieście najbardziej fragmentaryczna. Wystarczy spojrzeć na schemat tras rowerowych wokół Śródmieścia. W wielu miejscach do sprawnego poruszania rowerzystom przydałby się teleport - informują działacze MJN. I pokazują na grafice, jak wyglądałoby metro, gdyby zostało zaprojektowane na wzór warszawskich ścieżek rowerowych.
Zarząd Dróg miejskich po 11 tygodniach analizowania propozycji z petycji MJN potwierdza, że wskazane ulice wymagają utworzenia infrastruktury dla rowerów. - Potwierdzenie słuszności naszej petycji to jednak za mało! Nasza petycja czeka na realizację od 4 miesięcy! Jako Miasto Jest Nasze domagamy się wypracowania i przedstawienia wariantów oraz pilnego wybrania rozwiązań najkorzystniejszych dla ruchu rowerowego - po raz kolejny apelują aktywiści.
Te ulice wymagają utworzenia infrastruktury dla rowerów
- ul. Marszałkowska (odc. ul. Elektoralna – ul. Królewska) – realizacja koncepcji ZDM zakładającej budowę DDR kosztem jednego pasa ruchu
- ul. Marszałkowska (ul. Świętokrzyska – ul. Widok) – realizacja gotowego projektu DDR przez ZDM
- al. Niepodległości – ul. Chałubińskiego (ul. Nowogrodzka – ul. Pole Mokotowskie) – zatwierdzenie wariantu projektu przebudowy uwzględniającego infrastrukturę dla rowerów na tym odcinku
- ul. Puławska (ul. Dolna – ul. Goworka) – rozpoczęcie prac nad wariantową koncepcją przebudowy uwzględniającą infrastrukturę rowerową
- ul. Grójecka (ul. Banacha – pl. Zawiszy) – podjęcie decyzji kierunkowych związanych z przebudową pl. Narutowicza umożliwiając realizację opracowywanego projektu DDR przez ZDM
- ul. Mickiewicza (pl. Wilsona – rondo Ruda) – wprowadzenie pasów rowerowych relatywnie niewielką przebudową drogi
- ul. Popiełuszki (al. Wojska Polskiego – ul. Słowackiego) – wprowadzenie pasów rowerowych wraz z dostosowaniem sygnalizacji świetlnej przy Krasińskiego
- ul. Towarowa (podcienie w rejonie budynku poczty) – wyznaczenie wydzielonej drogi dla rowerów kosztem prawego pasa ruchu z uwagi na brak znacznego wpływu na ruch kołowy
*Raport powstał na podstawie badania Omnibus zrealizowanego przez agencję badawczą Difference.
Zobaczcie też:
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?